Sand | Sable | Zand

DSC_2779nElke korrel telt. De wereld gaat met zand om alsof het niet op kan. We blokkeren rivieren met stuwen zodat het niet naar zee kan en we spuiten onze stranden op met zand van de zeebodem. En dan willen we ook nog allemaal aan de kust wonen, zodat die helemaal stijf en star wordt en het zand niet meer kan bewegen. Het ergste misschien wel de betonkolossen aan de kust die alleen worden gebouwd om mee te speculeren. Mensen in China en India leven in slums terwijl om hen heen steeds maar nieuwe torenflats worden gebouwd.

Deze documentaire gisteren gezien, op Arte. Hij is al uit 2011, maar dat maakt het probleem niet minder schrijnend. Vandaag op het strand tussen Katwijk en Wassenaar. Zand voor jullie meegenomen. Wees er zuinig op, want elke korrel telt.

6 thoughts on “Sand | Sable | Zand

  1. Vroegah toen ik naar de Hoek ging was er 1 douche waar je je voorganger onder vandaan duwde als hij of zij niet opschoot. Er waren maar een paar restaurants, geen winkels, geen toiletten, geen palen met herkenningspunten en alleen in de zomer ene flinke rij strandhuisjes. Nu staat het vol, rijen met restaurants en winkels. En tot mijn afschuw komt er nog een flinke rij extra vaste huisjes bij. Ik zal die docu zeker eens kijken.

    Liked by 1 person

    • Die vaste (= permanente of semi-permanente) strandhuisjes duiken overal aan de kust op. De grens van wat kan en mag aan het strand schuift zo steeds verder op.

      Like

  2. Las net Haaienkoorts uit met ook van die fijne observaties en toekomstige nachtmerries op zee. Meestal denk ik er gelukig niet aan en draag als een Don Quichotte een paar stukken landbouwplastic en wat flesjes naar de vuilnisbak. Zand neem ik mee op foto’s en in mijn kleren. Het is mooi van ver, maar zeker zo mooi van aller dichtbijst. Er zijn mensen die er foto’s van sparen. Alle soorten in de wereld zoeken ze. De variaties zijn verscheiden.

    Liked by 1 person

    • Ja, dat doe ik ook, dat met dat plastic en die flessen. En ik zit er onder, het zand bedoel ik, als ik thuiskom. Mooiste materiaal ter wereld. Ik wist niet dat rivieren er zoveel van meevoeren.

      Like

Leave a Reply

