…en natuurlijk op het strand

DSC_1739nSoms zie je wie je je echt bent, niet alleen wie je wilt zijn, of denkt dat je bent, of denkt dat anderen je zo zien. In het mulle zand, met je schoenen nat (van binnen) van een zojuist overgestoken zwin en een schurend gevoel in je ziel.

Hé, het is nu eenmaal niet anders. Ja, opgegroeid aan zee, lange wandelingen door de duinen en op blote voeten naar het strand, maar ook een bekrompen zeedorp waar geen ruimte was voor afwijkende meningen en uiterlijke verschijningsvormen. Proberen aan te passen, terwijl je weet dat het niet gaat lukken. Alleen in de beslotenheid van de stad is ruimte voor mijn zelf, en natuurlijk op het strand.

Koud vanmorgen. De zon kwam pas toen ik weer thuis was.

12 thoughts on “…en natuurlijk op het strand

  1. De vrijheid van een grote Nedererlandse stad, welke dan ook, is bijna absoluut. Voor het gewone leven. Maar de vrijheid die je voelt in een leeg landschap gaat een stapje verder: balsem voor de ziel.

    Liked by 1 person

    1. Niet overdrijven hoor, in NL-steden komt ook bekrompenheid voor en in het buitenland zijn vele tolerante plekken. Hamburg bijvoorbeeld is een stad naar mijn hart. Laten we oppassen dat we niet onze eigen, zogenaamd tolerante, omgeving tot ideaal verheffen. Met je balsem voor de ziel-opmerking ben ik het erg eens. De natuur is een verademing.

      Like

      1. Jawel, ik overdrijf in zoverre dat ik van mijn eigen situatie uitga en die erg prettig vindt en dat een beetje heb verabsoluteerd, maar je hebt volkomen gelijk. Toevallig is een vriend van mij in Sydney, schijnt ook zo te zijn.

        Liked by 1 person

        1. De vrijheid in de grote steden van Europa is zo langzamerhand een vrijheid achter tralies aan het worden, een getto. Hoe kunnen wij ons vrij voelen terwijl elders in de wereld (en steeds dichter bij) alle zogenaamde minderheden (zogenaamd omdat iedereen een mens is, minderheden bestaan niet) worden gediscrimineerd, gevangengezet en gemarteld?

          Like

  2. Je voorkant is veranderd, ik vind het prachtig, alsof de meeuw zo over me heen gaat vliegen.

    Zelf pas ik overal, ik denk dat dit komt omdat ik me niet aanpas en me nergens wat van aantrek, ik heb geen onrust of gedoe met mezelf. ( wel met anderen soms hoor, kwaaie mensen )

    Ik werk in een grote stad, daar voel ik me thuis, maar ik woon in een dorpje, daar voel ik me ook thuis, maar het liefste lig ik half onder een schelp na te denken, te lezen, of te luisteren naar de zee. Ik houd van de geur van de zee, zo schoon, zo zilt op de lippen… Ik wil weer aan zee wonen, maar moet nog even wachten, moet nog even mijn fundering herstellen, mijn huis zal nu niet veel opbrengen.

    Gezellige dagen!

    Liked by 1 person

    1. Ik pas mij nu ook niet meer zo aan, maar als kind/puber, in Egmond (65/73), met mijn lengte en lichaamsbouw…

      De voorkant heet ‘thema’ bij WordPress. Er zijn er daar wel 300 van. Af en toe veranderen is goed. Er zit geen diepere gedachte achter.

      Jij ook fijne dagen!

      Liked by 1 person

  3. Dank! Ik was bij mijn geboorte al anders en thuis viel ik uit de toon, maar mijn vader heeft me altijd begrepen, hij heeft me geleerd om van mijn “afwijkingen” mijn levenswerk te maken, het te koesteren en dat heb ik altijd onthouden.

    Mijn vader zei altijd: als anderen niet zien hoe wonderschoon je bent van binnen en buiten, hebben ze zelf de grootste afwijking.

    Ik schrijf mijn vader nog steeds, houd hem op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in ons gezin en in de wereld, hij zou nu bijna 97 zijn, hij werd maar net in de zeventig, ik mis hem nog elke dag, maar hij is ook elke dag bij me.

    Ik denk dat ik ook maar eens iets anders uitvogel voor mijn weblog, want ik vind het erg mooi.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

